Maatschappij

Column 93 – De IDeal-maatschappij

19 oktober 2009

ideal-maatschappijWachten op iets, naar iets uitzien, de voorpret ervan, zijn begrippen die heden ten dage steeds minder aanlokkelijk lijken te zijn, tenminste als je de huidige snelheid van het aankoopgedrag ziet met de kredietmogelijkheden ziet. Je bent 18 en de bank biedt je al meteen € 1.000 rood staan aan. Je zou niet denken dat er een kredietcrisis is.

Zodra men iets nieuws ontdekt, moet men het meteen hebben. En het kan tegenwoordig: IDeal. Het toverwoord van de verkoopmaatschappij. Digitaal pinnen en het komt eraan. Of dit uiteindelijk tot grote schulden leidt, ach, de zondvloed na mij.

“Het bezit van een zaak is het einde van het vermaak”, luidt een spreekwoord, maar de huidige IDeal-maatschappij heeft hier geen boodschap aan. En vervolgens zie je het aangekochte ongebruikt in de weg liggen, want het vermaak is weg. En maar schreeuwen dat we het milieu moeten beschermen. Nou, begin bij jezelf met je wensen, eisen en verlangens. Vraag je eens af of je het echt nodig hebt, wat je doel ermee is en wacht eens tot je het geld bijeen hebt. Dan heb je de voorpret ervan en het staat niet in de weg.

En je hebt van die hebbedingetjes, een mobieltje, natuurlijk om de 3 maanden de nieuwste, ook al loopt je contract nog een jaar of twee jaar door, een Ipad, een Ipod, steeds meer gigabytes voor de toenemende collectie (illegale) muziek. Weer iets nieuws? Geen probleem, “search, select, buy”, en vervolgens: IDeal. De nieuwe maatschappij zonder voorpret, zonder geluk, altijd maar veeleisend. En het milieu is maar bijzaak. Ligt lekker in het gehoor, maar slecht in de portemonnee.

Dit vind je misschien ook leuk