De Nederlandse Spoorwegen zijn de vieze toiletten in de trein meer dan beu, want de nieuwe treinen, weliswaar voor de korte afstanden, worden niet meer uitgerust met een wc. Ophouden dus als je nodig moet. Een storm van protesten volgt, want hiermee stuur je in elk geval de mensen de trein uit die moeite met ophouden hebben. Dus moet je inventief zijn: de plaszak. En dan alleen in noodgevallen. Maar wanneer is een noodgeval een noodgeval?
Daar weet de NS ook het antwoord op: als je in de winter vast komt te zitten met de trein. Dan mag je even bij de conducteur in het hok om je blaas te legen in een unisexe plaszak. Het volgende vieze hok is dat van de conducteur, denk ik. Gaan ze dat ook op termijn afschaffen.
Goed, ik ben een redelijk ervaren treinreiziger die in elk geval heel blij is als hij zonder een wc-bezoek de trein kan verlaten. Dat heeft alles te maken met de mate van hygiënisch comfort. Meestal lukt dat heel goed, maar wat als het een keer niet lukt. Pech, want het is geen noodgeval, dus geen plaszak. De NS maakt, denk ik, liever de coupé naderhand schoon. Daar houd je mensen mee in de trein… Daarvan doe je het in je broek.
Comfort
Kan er niet iemand bij de NS op het idee komen om comfort aan te bieden in de vorm van superschone wc’s? Die regelmatig schoongemaakt worden zodat je met een gerust hart de trein in kunt stappen? Kost te veel, hoor ik ze denken. Ja, minder passagiers kost ook heel veel en de hele trein na een ritje schoonmaken nog veel meer.
Maar wees gerust, de politiek gaat zich ermee bemoeien. Ga gerust slapen, Nederland, want wij vechten voor uw comfort. Ja, totdat de rekening van de NS bij hen in de bus valt. Dan wordt de neus opgehaald voor deze problematiek. Zo erg zal het wel niet stinken, dus NS: ga je gang met de wc-loze treinen, wij nemen de dienstauto wel.