Relaties

Column 65 – Relaties

8 september 2008

relatiesBij het woord “relaties” kan vaak maar één ander woord gekoppeld worden en dat is “relatieproblemen”. In plaats van dat een relatie een opsteker is, doemt in de media maar één woord op, namelijk de problemen in de relatie. En dan hebben we het meestal over de relatie tussen man en vrouw, en dan ook nog vaak in een liefdesrelatie. Hoe het dan nog met de liefde zit, laten we maar even buiten beschouwing.

We zitten op dit moment in de derde generatie waarbij de oplossing van relatieproblemen ligt in een scheiding. De kinderen hebben gezien hoe de ouders hun problemen oplosten (of eigenlijk niet oplosten…) en hoe hun grootouders de problemen oplosten (of eigenlijk niet oplosten…). Tja, en wat doe je dan als de problemen boven het hoofd dreigen te groeien. De appel valt immers niet ver van de stam. Je gaat maar weer een scheiden.

Hulp

Hoe ver is de mens afgedreven van de oorspronkelijke (gods)gedachte waarbij de vrouw de man tot hulp is gegeven? In plaats van de hulp te aanvaarden, komt men zo met elkaar in botsing (na verloop van tijd) dat alle gevoelens van liefde en genegenheid verdwijnen? Waar zou dat toch aan liggen? Natuurlijk, aan die ander die mij maar niet begrijpt. Zoals gewoonlijk, de makkelijkste weg.

Nu is er hulp en hulp. Eisen dat je partner voldoet aan het “ideaalbeeld van de man”, terwijl de beste man in de verste verte niet aan dat ideaalbeeld kan voldoen, is natuurlijk geen hulp. Maar dan kan de man de hulp geven door dit voldoende duidelijk aan te geven, zodat het beeld wat bijgesteld kan worden. Dan blijft er ook nog wat tijd over voor het onderhouden van de liefde. Of heeft hij zo weinig zelfkennis dat hij het ideaalbeeld in stand wil houden. Tja, dan kom je in de problemen. Serieuze relatieproblemen.

Nee, als de man de input van zijn hulp waardeert en bereid is daar serieus mee om te gaan, kan hij de hulp als hulp gaan ervaren. Dan komt er respect en wederzijds begrip, er wordt gewerkt aan vooruitgang en de relatie wordt als een oplossing ervaren. Daar varen de kinderen wel bij en zij krijgen een voorbeeld te zien van “hoe het moet (of kan)” en niet van “hoe het niet moet (niet kan)”.

Dit vind je misschien ook leuk